Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:   Man Ray
Dadaismus  
Surrealismus  
Fotografie  
Kubismus  
Futurismus  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1890 - † 1976, USA, Francie

Americký fotograf Man Ray, vlastním jménem Emmanuel Radnitzky, se narodil 27. srpna 1890 ve Philadelphii. Byl nejstarším synem židovských emigrantů z Ruska. Měl ještě jednoho bratra a dvě sestry. V roce 1897 se jeho rodina přestěhovala do brooklynské čtvrti Williamsburg. Jeho otec pracoval jako dělník v továrně na oblečení a měl i malou soukromou krejčovskou dílnu. Jeho matka byla švadlenou, ráda vymýšlela různé šaty pro svoje děti a také ze zbytků látek šila mozaiky.

V roce 1912 si rodina Radnitzkych změnila svoje jméno na Ray. Vymyslel ho Man Rayův mladší bratr a rodina ho začala používat hlavně proto, aby se vyhnula antisemitským útokům. Man Rayova rodinná přezdívka pak byla Manny, a Man Ray ji začal používat čím dál častěji, až se z Emmanuela Radnitzkeho stal Man Ray. Svoje nové jméno pak používal jako dvojité křestní jméno.

Už na střední škole, kterou studoval v letech 1904 až 1908, se May Ray začal zajímat o umění a různé technické vynálezy. Rád také navštěvoval různá newyorská muzea, kde studoval díla starých mistrů. Po ukončení střední školy byl Man Ray přijat ke studiu architektury, ale k zármutku svých rodičů se rozhodl pro umění. V domově rodičů zůstal ještě celé čtyři roky, kdy ve svém maličkém pokojíčku maloval na zakázku hlavně reklamy a technické kresby.

Svoje umělecké vzdělání si Man Ray doplňoval sporadickým studiem na National Academy of Design a na Art Students League, ovšem zásadní změna v jeho umění se dostavila až po tom, co na podzim 1912 začal docházet na Ferrer School. Po zhlédnutí slavné Armory Show v roce 1913 se začal zajímat o moderní směry kubismus, futurismus a dadaismus. V roce 1915 se pak konala jeho první samostatná výstava.

Man Ray byl už v roce 1915 pravděpodobně prvním umělcem, který rozpoznal potenciál fotografického média jakožto více než jednoduché formy reprodukce reality. Experimentoval s novými technikami ve fotografii, která se tehdy zdála vzrušující a plná tvůrčích příležitostí.

V roce 1917 se Man Ray podílel na založení dadaistické skupiny v New Yorku a stal se vedoucí postavou ve vývoji amerického i celosvětového moderního umění. Od té doby byl předním umělcem avantgardy a ovlivnil několik generací umělců. Ve své tvorbě zavrhl tradiční malířství a začal pracovat ve zcela novém stylu – kombinaci fotografie a předmětů.

V roce 1920 Man Ray společně se svým blízkým přítelem Duchampem vydal první a zároveň poslední číslo časopisu New York Dada. Po nepříznivých ohlasech prohlásil, že ‚dada nemůže žít v New Yorku, celý New York je dada a nesnese soupeře‘ a následující červenec se odstěhoval do Paříže, jež byla v té době střediskem avantgardního umění. Usadil se na Montparnassu, který brzy začal považovat za svůj domov.

Nejdůležitějším objevem Raye byly experimentální fotografie, tak zvané rayografy, jejichž produkcí se zabýval po příchodu do Paříže. Jeho bohatá a plodná představivost ve spojení s iracionálními technikami fotografických podob utvářených bez fotoaparátu jen potvrzovala jeho pozici jako jednoho z nejinventivnějších fotografů všech dob – v roce 1999 byl časopisem ARTnews jmenován mezi pětadvaceti nejvlivnějšími umělci 20. století.

S použitím nového média fotografie a montáže Man Ray do umění přinesl nový pojem užití jednotlivých prvků v celkové kompozici díla. Věnoval detailní pozornost znakům a fragmentům – očím, rtům a profilům, což poté vytvořilo ve fotografii erotické napětí a pohyb a dramaticky zvýraznilo tajemnou ženskost forem.

I přes své umělecké nadání byl Man Ray ve vyšší pařížské společnosti znám víceméně jen pro svoje přestylizované a vyumělkované fotografie pařížských dam, jako byla například hraběnka Casatiová a jeho milenka Kiki de Montparnasse. Vedoucím módním fotografem byl Man Ray až do 30. let, fotografoval takové osobnosti, jako byl James Joyce, Gertrude Steinová, Jean Cocteau, Pablo Picasso, Ernest Hemingway i Salvador Dalí.

Po vypuknutí druhé světové války se Man Ray jako cizinec musel vrátit do Spojených států. V letech 1940 až 1951 žil v Los Angeles, pak se vrátil do Paříže, kterou nazýval svým domovem – v Hollywoodu byl také považován za pouhého fotografa celebrit a ne za umělce, kterým ve skutečnosti byl. I tak se mu podařilo zcela přeměnit pojetí portrétní fotografie, kterou uvedl do nové, moderní doby.

V roce 1913 se Man Ray v New Yorku seznámil s belgickou básnířkou Adon Lacroixovou, kterou si následujícího roku vzal za manželku. Od roku 1919 žili odděleně, rozvedli se v roce 1937. Po svém příchodu do Paříže se Man Ray zamiloval do modelky a barové zpěvačky Kiki de Montparnasse, se kterou žil až do roku 1929, kdy ji nahradila surrealistická fotografka Lee Millerová. V roce 1934 Man Ray pravděpodobně prožil krátký vztah také s Méret Oppenheimovou, kterou fotografoval nahou u tiskařského lisu. V roce 1940 se Man Ray seznámil s tanečnicí a modelkou Juliet Brownerovou, se kterou se oženil v roce 1946 při společné svatbě Maxe Ernsta s Dorotheou Tanningovou.

Man Ray zemřel 18. listopadu 1976 v Paříži. Byl pohřben na Cimetière du Montparnasse, kde byla vedle něj po své smrti v roce 1991 pohřbena i jeho manželka Juliet.


Konečná verze – 27. 11. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate