Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Franz Marc
Expresionismus  
Der Blaue Reiter  
Díla:
Dvě kočky
Jelen v lese
Lišky
Malí žlutí koně
Modrý kůň
Pes ležící na sněhu
Příběhy zvířat
Sibiřští psi ve sněhu
Stáje
Tři kočky
Tygr
Žlutá kráva
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1880 - † 1916, Německo, 

Německý malíř a grafik Franz Marc se narodil 8. února 1880 v Mnichově v rodině krajináře Wilhelma Marca a jeho manželky Sophie. Byl vždy spíše zakřiknutým dítětem, pravděpodobně kvůli přísné kalvinistické výchově své matky. Původně studoval teologii a jazyky na univerzitě v Mnichově. V roce 1900 se ale po skončení povinné vojenské služby náhle rozhodl stát se po vzoru svého otce malířem a přihlásil se ke studiu na mnichovskou Akademii.

V době svých studií v roce 1903 Marc také odjel do Paříže, kde strávil několik měsíců. Navštívil také galerii Durand Ruela, kde měl možnost seznámit se s pracemi impresionistů. V dopisech domů sdílel svoje nadšení nad jejich uměním, ale také hluboké deprese, které ho velmi pronásledovaly.

Po svém návratu do Německa na jaře 1906 se Marc rozhodl kvůli svým depresím odjet se svým bratrem do Řecka. Tato návštěva mu pomohla, v Řecku objevil byzantské rukopisy, které nadšeně kopíroval. Jeho deprese se však vrátily po jeho návratu do Mnichova, Marc se jim snažil vyhnout hektickou prací, ale deprese neustávaly. V této době se také zasnoubil, ale svého slibu brzy litoval a o Velikonocích 1907 den před svatebním obřadem utekl bez vysvětlení do Paříže.

Zpět v uměleckém prostředí Paříže Marc navštěvoval mnohé výstavy a objevil také díla Gauguina a van Gogha, které ho zaujaly jejich dynamičností a nekončící energií. Právě v této době začal studovat anatomii zvířat, kterou využil ve svých obrazech. Anatomii nakonec znal tak výborně, že si mohl přivydělávat jejím vyučováním. I když v této době Marc konečně začal ve svých obrazech nacházet uspokojení, celou řadu jich také zničil.

V lednu 1910 se Marc seznámil s Augustem Mackem, který, ač byl o sedm let mladší, měl na Marca významný vliv. Macke Marcovi představil tvorbu fauvistů a zavedl ho na výstavu Matisse v Mnichově. Seznámil ho také se strýcem své ženy a sběratelem umění Bernardem Koehlerem, kterého Marc natolik zaujal, že mu ihned nabídl měsíční kapesné, které Marcovi pomohlo z jeho finančních potíží. V této době také Marc konečně definoval svůj vlastní umělecký styl, který byl kombinací německého romantismu, expresionismu a symbolismu. Poprvé také samostatně vystavoval, a to v mnichovské galerii Kunsthandlung Brackl.

V únoru 1911 Marc poznal Kandinského, se kterým ihned našel společnou řeč, co se týče jejich uměleckých zásad a teorií barev. Společně pak založili umělecké sdružení Der Blaue Reiter, kam Marc přizval také Mackeho. Dříve depresemi zmítaný Marc se ve svém novém sdružení cítil plný energie, nadšeně organizoval almanachy, setkání umělců i další jejich aktivity a výstavy, poprvé ve své umělecké kariéře se cítil naplněný a šťastný.

V prosinci 1911 se Marc samozřejmě také účastnil první výstavy Der Blaue Reiter v galerii Thannhauser v Mnichově, která pak putovala do Berlína, Kolína nad Rýnem, Hagenu a Frankfurtu nad Mohanem. V roce 1912 se Marc seznámil s Robertem Delaunayem, jehož teorie o barvách a futuristický a kubistický přístup k malbě rovněž ovlivnily jeho vlastní styl. V roce 1913 se Marc zúčastnil prvního německého Salonu d'Automne, který se konal v Berlíně.

Největší vliv na Marcovu tvorbu měla díla impresionistů a jejich teorie o barvách. Marc se snažil objevit organický rytmus a tok krve v přírodě, přičemž našel nové využití barev, které zničilo tradiční pojetí obrazu. Marcovy vrcholné obrazy zachycovaly hlavně zvířata, která pro něj byla zobrazením síly a nezkrotnosti přírody. Svými jasnými barvami a téměř kubistickou jednoduchostí dokázal popsat emoce a harmonii přírody, které nikdo z expresionistů do té doby popsat nedokázal.

Pod vlivem svých teologických znalostí Marc hledal vnitřní pravdu předmětů v hlubině svojí duše a na plátno tak přenášel symbolickou duchovní sílu a tajemství přírody. Míchal červenou, žlutou a modrou a objevil tak umění, které ‚není ničím jiným než expresí našich snů. Čím více se jí podřizujeme, tím blíž se dostáváme k vnitřní pravdě věci, našemu vysněnému životu, pravdivému světu, který nevidí nezodpovězené otázky.‘ Svými nevšedními zobrazeními přírody a originální hlubokou filozofií měl Marc vliv na umění Kandinského a ostatních malířů té doby.

Marc se zabýval i grafikou, vytvořil více než šedesát grafických listů. Používal především techniku dřevorytu a litografie.

Po vyhlášení první světové války byl Marc mobilizován. Ve svých četných dopisech z fronty psal přátelům o svých teoriích o barvách, o svých pocitech a názorech na moderní umění a jeho vývoj. Psal také o svých depresích nad smrtí Mackeho, který zemřel 26. září 1914 ve věku pouhých 27 let na západní frontě v Perthes-les-Hurlus poblíž Champaigne ve Francii. Vedl si také skicák, kam si tužkou črtal svoje nápady a inspirace, které se chystal později zpracovat na plátně. Jeho tragická smrt však ukončila jeho naděje i jeho brilantní uměleckou kariéru.

Těsně před bitvou u Verdunu 4. března 1916 Marc objížděl na koni hlídky. Byl zabit střepinou z granátu, která ho zasáhla do hlavy.


Konečná verze – 27. 11. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate