Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Mikuláš Medek
Surrealismus  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1926 - † 1974, Česká republika, 

Český malíř Mikuláš Medek se narodil 3. listopadu 1926 v Praze. Byl vnukem českého impresionistického malíře Antonína Slavíčka, jeho otcem byl spisovatel a legionářský generál Rudolf Medek, jeho bratrem je publicista, novinář a bývalý šéf prezidentské kanceláře Václava Havla Ivan Medek.

V letech 1942 až 1944 Medek studoval na Státní grafické škole v Praze, poté krátce studoval na Akademii výtvarných umění a na Vysoké škole umělecko-průmyslové pod vedením Františka Muziky a Františka Tichého. Svoje studia nedokončil, neboť byl jako syn legionáře a prvorepublikového generála po komunistickém převratu ze všech škol v roce 1949 vyloučen. Následně pracoval jako pomocný dělník ve Škodových závodech na pražském Smíchově, maloval pouze soukromě. V době cenzury si přivydělával prodejem svých drobných grafik a restaurátorských pracích. Spolupracoval také s Karlem Teigem, kterému pomáhal při vydávání uměleckých sborníků.

V roce 1951 se Medek oženil s uměleckou fotografkou Emilou Tláskalovou.

V období politického uvolnění v 60. letech 20. století byl Medek přijat do Svazu výtvarných umělců, v roce 1963 se mohla konat jeho první větší samostatná výstava a Medek se dočkal i svojí první zahraniční výstavy. Mohl také pracovat na veřejných zakázkách, mezi které patří například oltářní obraz kostela v Jedovnicích (1963) a kompozice pro interiéry kanceláří Československých aerolinií v Damašku, Košicích (obojí 1963), Paříži (1964), Praze Ruzyni (1969) a New Yorku (1970).

Medek byl jedním z nejvýznamnějších představitelů českého moderního umění. Jeho tvorba byla založena na principech spirituálního surrealismu, od kterého se později pomalu odkláněl k nefigurativní malbě. V roce 1952 procházel vlivem existencialismu a jeho hlavním tématem byla lidská postava. Přes tyto existenciální malířské kompozice postoupil k tzv. preparovaným obrazům, založeným na racionálně rozložených barevných útvarech. Po roce 1964 se opět vrátil k figurativní a imaginativní malbě. Medek se rovněž věnoval knižní ilustraci.

Medek svou tvorbou ovlivnil nastupující generaci českých umělců, kteří později našli svoje uplatnění v informelu. S jeho díly se tito umělci a úzké publikum měli možnost seznámit na neveřejných soukromých výstavách, tzv. Konfrontacích.

V roce 1962 byl Medek diagnostikován se závažnou formou cukrovky, která byla příčinou jeho následné osteoporózy a celkové slabosti organismu. Po pádu mu špatně srostla noha a kulhal, také trpěl úpornými bolestmi páteře.

Medek zemřel ve věku 47 let 23. srpna 1974 v Praze na komplikace spojené s cukrovkou.


Konečná verze – 25. 12. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate