Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Piet Mondrian
Neoplasticismus (De Stijl)  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1872 - † 1944, Holandsko, USA

Holandský malíř Pieter (Piet) Cornelis Mondriaan se narodil 7. března 1872 v Amersfoortu v rodině učitele kreslení Pietera Cornelia Mondriaana. Všechny okolnosti jeho mládí předvídaly ve zpětném pohledu geometričnost jeho tvorby – přísné krajiny uspořádaných pastvin s pasoucími se stády černobíle strakatých krav, pravoúhlé stužky kanálů, malá modrá jezírka s odrazy slunečních paprsků i červená cihlová městečka a vesnice.

S malířstvím se Mondrian seznámil prostřednictvím svého strýce Fritse Mondriana, známého krajináře. Původně se však Mondrian chtěl stát knězem, jeho touha malovat nakonec zvítězila. V roce 1892 odejel studovat na Akademii umění do Amsterdamu, kde se zdokonalil v krajinářství, portrétech a zátiší. Po vystudování Akademie působil jako učitel kreslení, ale věnoval se intenzivně také své vlastní tvorbě.

Kolem roku 1904 předměty Mondrianových obrazů ztratily svou jedinečnost a získaly symbolickou hodnotu v jedinečném harmonickém geometrickém uspořádání. Všechna jeho počáteční zátiší a krajiny, každé se svou vlastní definicí, postupně přecházela do jednoduchého typu struktury, který představoval vztah mezi lidskou a absolutní realitou. Bylo nepochybně zřetelné, jak Mondrianův postimpresionistický naturalismus a tmavý expresionismus přecházel do zcela nového odvětví abstraktního realismu. Zobrazené předměty byly postupně očišťovány od všech nedůležitostí barev a křivek a každý objekt na plátně dostal svou maximální důležitost, realita byla zdůrazněna strukturou linií.

Mondrianova raná tvorba byla ovlivněna školou francouzských impresionistů, poté začal experimentovat s kubismem, se kterým se seznámil v roce 1911 na výstavě kubistů v Amsterdamu, nicméně brzy ho zavrhl. Seznámení se s kubismem se i tak stalo jedním ze základních bodů Mondrianova malířského vývoje. Mondrian začal opakovat předměty ve snaze zachytit jejich pravou podstatu, tato jeho snaha byla zpočátku podvědomá a stala se základem pro všechny jeho následné teorie a díla. Svá díla Mondrian vyjadřoval ve všeobecně pochopitelných racionálních formách, a tak byl kritiky neúprosně pronásledován. Mondrianův styl byl ve své době unikátní a autentický. Jeho vztah k umění se zrodil z jeho vztahu k realitě a reprezentoval pro něj morální volbu a znovuzrození formy.

V roce 1912 se Mondrian přestěhoval do Paříže a změnil si svoje příjmení (odstranil písmeno A z Mondriaana), chtěl tak vyjádřit svoje osvobození ze světa konzervativních holandských malířských tradic. Do Holandska se Mondrian vrátil o dva roky později, když začala první světová válka.

V roce 1915 se Mondrian setkal s Theo van Doesburgem, následující rok s Bartem van der Leckem. Společně s nimi a Vilmosem Huszarem, Georgesem Vantongerlooem, architekty J. J. P. Oudem, Robertem van't Hoffem, Janem Wilsem a básníkem Antoniem Kokem založil literární revui De Stijl. Tento časopis obsahoval články a eseje o čisté abstrakci a formuloval novou poetickou teorii neoplasticismus, který uzavíral propast mezi uměním a životem. De Stijl vycházel do roku 1924, kdy se Mondrian s van Doesburgem myšlenkově rozešel.

V roce 1919 se Mondrian opět rozhodl odejít do Paříže, kde zůstal až do roku 1938. Tam také začal vytvářet svoje vysoce abstraktní obrazy skládající se z černých vertikálních a horizontálních linií a červené, žluté a modré barvy.

V září roku 1938 se Mondrian pod hrozbou nastupujícího nacismu přestěhoval do Londýna. Po okupaci Holandska a pádu Paříže se rozhodl odejít do New Yorku, kde strávil zbytek života. Tam se Mondrian opravdu stal uznávanou osobností moderního umění a jeho ateliér na 15 East 59th Street byl střediskem pro setkávání malířů a kritiků ze všech zemí světa. V New Yorku také Mondrian dokončil celou řadu rozpracovaných obrazů, na kterých prý někdy maloval tak horečnatě, že se mu na rukách udělaly od štětce puchýře. V této době také vznikl jeden z jeho nejznámějších obrazů, Broadway Boogie-Woogie, který hluboce ovlivnil nastupující generaci abstraktních malířů zabývajících se geometrismem.

Mondrian zemřel na zápal plic 1. února 1944 v New Yorku. Byl pohřben na hřbitově Cypress Hills v Brooklynu.


Konečná verze – 25. 12. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate