Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Bridget Riley
Op Art  
Ženy v umění  
Kinetické umění  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1931, Velká Británie, 

Britská malířka a sochařka Bridget Louise Rileyová se narodila 24. dubna 1931 v rodině obchodníka v londýnské čtvrti Norwood. Rileyová dosáhla svého středního vzdělání na Ladies‘ College v Cheltenhamu v hrabství Gloucestershire, pak studovala umění v Londýně – nejprve v letech 1949 až 1952 na Goldsmiths College a pak v letech 1952 až 1955 na Royal College of Art. Ze studií však musela odejít předčasně, aby se starala o svého nemocného otce, který se nervově zhroutil. Pak pracovala jako učitelka umění na Loughborough School of Art, kde se v roce 1959 zasloužila o uvedení hodin základů designu, poté vyučovala na Hornsey School of Art a v roce 1962 začala vyučovat na Croydon School of Art. Byla také zaměstnána v uměleckém oddělení reklamní společnosti J. Walter Thompson Group. Svému umění se začala cele věnovat v roce 1964.

Rileyová původně malovala figurativní předměty převážně ovlivněné impresionismem, pak se zabývala pointilismem. V roce 1958 navštívila ve Whitechapel Art Gallery v Londýně výstavu Jacksona Pollocka, která ji hluboce ovlivnila a nasměrovala k abstrakci. Na konci 50. let 20. století Rileyová začala malovat obrazy, které ji později proslavily, začala se zajímat o různé optické a dynamické vjemy, které pak černou a bílou zobrazovala na svých plátnech. V tomto období své tvorby byla také výrazně ovlivněna uměním Victora Vasarelyho, který byl průkopníkem op artu, její umění vytvářelo stejně jako u Vasarelyho dojem pohybu linií a barev.

První samostatná výstava Rileyové se konala v roce 1962 v Gallery One, kde se následně konaly další její pravidelné výstavy. Její práce přinesly pozitivní ohlas veřejnosti, Rileyové se podařilo zachytit jakousi halucinogenní a iluzorní atmosféru 60. let 20. století, která byla v Británii zažívána nejsilněji. Její obrazy byly vědecké a futuristické, neodrážely minulost, ale pouze budoucnost a optickou iluzi. Mezinárodní uznání přišlo pro Rileyovou poměrně brzy v její umělecké kariéře, a to když v roce 1965 vystavovala v Museum of Modern Art v New Yorku a v roce 1968, kdy byla oceněna Velkou cenou za malbu na Bienále v Benátkách.

Později se Rileyová ve své tvorbě inspirovala svými cestami po celém světě. V roce 1980 navštívila Egypt, který přinesl do její tvorby nové prvky – začala se tehdy intenzivně zajímat o světlo a barevné kontrasty v působení světla a stínu. V roce 1986 Rileyová do svých děl zapojila také diagonální prvek, v čemž ji inspirovala hlavně tvorba jejího malířského kolegy Rosse Blecknera.

Příslušnost Rileyové k op artu je zřejmá ze hry jejích barev a linií, které vytvářejí monumentální optickou iluzi. Práce Rileyové měla hluboké kořeny ve studiu tradice umění, ukazovala širokou škálu vlivů – od barev Seuratova pointilismu až do Severiniho futuristického dynamismu. První obrazy Rileyové byly jen v černé a bílé, její styl však v proměnách času došel změn – dnes Rileyová používá barvu, aby dosáhla barevných kompozic vytvářejících dojem hudby.

Rileyová se později od principů op artu odklonila, litovala svého spojení s tímto hnutím hlavně proto, že celá řada jejích děl byla použita ke komerčním účelům.


Konečná verze – 14. 2. 2009

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate