Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Jean-Paul Riopelle
Informel (Art Brut)  
Abstraktní expresionismus  
Surrealismus  
Akční malba  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1923 - † 2002, Kanada, Francie

Kanadský malíř a sochař Jean-Paul Riopelle se narodil 7. října 1923 v Montrealu. Už jako chlapec velmi rád maloval, vytvářel hlavně krajiny, které svědčily o jeho nevšedním malířském talentu. Původně však v letech 1939 až 1941 studoval na Montreal Polytechnic architekturu, pro umění se rozhodl až později.

V letech 1943 až 1944 Riopelle studoval na École des Beaux-Arts a École du Meuble v Montrealu. O abstrakci se začal zajímat poté, co se seznámil s Paulem-Émile Borduasem, který byl členem francouzsko-kanadské umělecké skupiny Les Automatistes, který vycházela ze surrealismu a potažmo i automatismu. První Riopellova samostatná výstava se konala v roce 1945 a v roce 1946 se účastnil montrealské výstavy hnutí Les Automatistes. V roce 1947 Riopelle pomáhal zorganizovat výstavu Les Automatistes v Galerii du Luxembourg v Paříži, kterou si velmi oblíbil a kde také začal studovat umění, především pak surrealismus.

Od roku 1949 žil Riopelle trvale v Paříži, kde vystupoval jako ‚divoký Kanaďan‘ a na své image nespoutaného rebela si založil sovu tehdejší kariéru. Žil v Giverny, kde kdysi žil i Monet, jeho partnerkou byla americká malířka Joan Mitchell. Oba malíři sdíleli názory na umění a i jejich díla z té doby si byla příbuzná, nicméně jejich vztah provázely také nekonečné hádky, posílené alkoholem.

V 60. letech si Riopellovu náklonnost zcela získalo nastupující abstraktní umění. I tak se Riopelle k surrealismu často a rád vracel. Žil a tvořil střídavě ve Francii a v Kanadě. V roce 1969 byl Riopelle za svou práci oceněn Řádem Kanady a získal i mnohá ocenění, mezi které patřilo v roce 1962 například uznání UNESCA. V roce 1988 Riopelle získal hodnost důstojníka Národního řádu Quebecu a v roce 1994 v rámci stejného řádu získal hodnost vysokého důstojníka. Nakonec se Riopelle vrátil do Kanady natrvalo.

Riopelle je považován za zakladatele současného kanadského moderního umění, jeho díla jsou zastoupena ve všech hlavních kanadských muzeích i významných muzeích po celém světě. Mezi hlavní zásady jeho tvorby patřilo podle jeho slov ‚uvolnění lidského ducha‘, které prosazoval nejen ve figurativní tvorbě, ale také v hluboké abstrakci. Byl zastáncem spontaneity v malbě, kterou na svých plátnech zprostředkovával jemnými tahy štětce (období v letech 1946 až 1949), technikami kontrolovaného kapání barvy na plátno přímo z tuby (kolem roku 1950) a užitím malířského nože k vytváření technik podobných mozaice (50. léta 20. století).

Riopellova práce byla potažmo odpovědí na tvorbu akční malby, nicméně Riopelle se spíše zaměřoval na povrch plátna a na barvy, ne na samotný akt malování. Jeho volné tahy štětcem a husté vrstvy při aplikaci barev ho tak řadily k hnutí informelu. Pracoval technikou impasto – vybíral si jasné barvy, které si bral přímo z tuby a které poté hrubě na plátno nanášel velkým štětcem nebo nožem. Jeho práce se vyznačovaly výraznými kaligrafickými gesty, použitím barevných skvrn, výraznou texturou a svobodnou aplikací barev. Jeho díla byla prostoupena dynamikou a zvláštním prvkem informelové hravosti.

Riopelle zemřel 12. března 2002 ve svém domově v Ile-aux-Grues poblíž Quebecu.


Konečná verze – 14. 2. 2009

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate