Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  James Rosenquist
Pop Art  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
Oficiální stránky Jamese Rosenquista
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1933, USA, 

Americký malíř a grafik James Rosenquist se narodil 29. listopadu 1933 v Grand Forks ve státě Severní Dakota. Jako dítě se se svými rodiči velmi často stěhoval, rád si hrál s různými mechanickými hračkami a modely letadel. Na střední škole získal stipendium ke studiu na Minneapolis School of Art, kam docházel každou sobotu. Poté v letech 1952 až 1954 studoval malířství na University of Minnesota. V roce 1955 se přestěhoval do New Yorku, kde studoval na Art Students League.

Rosenquist je typickým představitelem amerického pop artu. Ještě před tím, než začal tvořit jako umělec v 60. letech 20. století, ho jeho povolání svým způsobem předurčovalo k pop artu – v letech 1957 až 1960 maloval billboardy a poutače na čerpací benzinové stanice na území Iowy, Wisconsinu a Severní Dakoty. Maloval pro společnosti General Outdoor Advertising a Art Kraft Strauss Company, a také vytvářel dekorace výloh pro Bonwit Teller a Tiffany & Company.

První Rosenquistova samostatná výstava se konala v roce 1962 v Green Gallery v New Yorku, tehdy byl prodán každý z jeho vystavených obrazů. První jeho retrospektiva se konala v roce 1972 ve Whitney Museum of American Art. Jeho úspěchy mu přinesly další výstavy a také pozici hostujícího profesora na Yale University.

V roce 1965 Rosenquist vytvořil šestadvacetimetrový obraz F-111, který tehdy vystavil v Jewish Museu v New Yorku a později také v Moderna Museet ve Stockholmu. Tento obraz byl pro jeho tvorbu velmi významný, zabýval se organizací prostorových kompozicí, naznačoval vztahy mezi soudobými historickými symboly a zbraněmi, což byla jakási vize americké kultury, která vyjadřovala tenkou hranici mezi euforií a katastrofou. Rosenquist se stavěl proti zbrojení a válce, za svoje protesty proti válce ve Vietnamu byl dokonce v roce 1970 krátce vězněn. Byl také neúnavným bojovníkem za práva umělců, v roce 1974 a 1975 dokonce loboval před senátem Spojených států.

V Rosenquistově tvorbě jsou patrné komerční prvky, které tvoří základy městské společnosti. Často používá jasné a ploché barvy reklam. Rosenquist s oblibou poukazuje na pozitivní i negativní jevy v moderní doby, zdůrazňuje triumf vynálezů člověka v kontrastu s předchozí mystifikací abstraktního expresionismu. I když se v jeho obrazech často objevují jemné erotické podtóny, jeho obrazy převážně provokativně demonstrují sílu a moc reklamy nad duší člověka.

Rosenquist se rovněž věnuje kresbě, koláži a grafice – jedna z jeho grafik, Time Dust (1992) je se svými rozměry 213 x 1067 cm považována za největší grafiku na světě.

V současné době Rosenquist žije a tvoří střídavě v New Yorku a ve vesničce Aripeka na Floridě v domě a ateliéru, který si v tamní Indian Bay sám navrhl a postavil.


Konečná verze – 14. 2. 2009

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate