Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Ed Ruscha
Pop Art  
Konceptuální umění  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1937, USA, 

Americký malíř, grafik a fotograf Ed (Edward) Ruscha se narodil 16. prosince 1937 v Omaze ve státě Nebraska, od roku 1941 však vyrůstal v Oklahoma City. Měl starší sestru a mladšího bratra a vyrůstal pod katolickou výchovou. Jeho otec Edward Ruscha starší byl auditorem pro pojišťovací společnost Hartford. Ruscha se jako dítě zajímal o kreslené postavičky, které si také sám podle své představivosti vytvářel.

V roce 1956 se Ruscha přestěhoval do Los Angeles, kde začal studovat na Chouinard Art Institute (nyní California Institute of the Arts). Po ukončení studia v roce 1960 Ruscha pracoval jako grafik pro reklamní společnost Carson-Roberts. Věnoval se také vlastní tvorbě, maloval, vytvářel koláže a fotografoval, od roku 1964 začal experimentovat s různými slovy a frázemi, s často podivně vtipným či satirickým obsahem. V letech 1966 až 1969 maloval tzv. ‚tekutá slova‘, podle různých slov napsaných různými tekutinami a pak zachycenými v až hyperrealistickém detailu.

V roce 1962 se Ruscha účastnil přelomové výstavy New Painting of Common Objects, pořádané v kalifornském Pasadena Art Museum. Tato výstava byla první výstavou pop artových umělců ve Spojených státech, v americkém umění té doby znamenala hotovou revoluci. První Ruschova samostatná výstava se konala v roce 1963 ve Ferus Gallery v Los Angeles, jeho první samostatná výstava v New Yorku se konala v roce 1973 v galerii Leo Castelli.

V roce 1969 Ruscha vyučoval jako hostující profesor na University of California v Los Angeles. V letech 1965 až 1969 také pracoval pod pseudonymem Eddie Russia jako grafik pro umělecký časopis Artforum.

Ruscha byl v 60. letech 20. století jednou z klíčových postav v kalifornském odvětví pop artu. Zajímal se o tehdejší kulturu a společnost a jeho práce působily na mnohé mladé umělce. V polovině 60. let začal experimentovat se slovy a jejich vlivem na mysl diváka a pomocí svých nápisových obrazů formoval zajímavé dílo, které působilo zvláštním smyslem, který konvenční obrazy nedokázaly nebo nemohly dosáhnout.

Ruscha ve svých kresbách, malbách a grafikách používal různé neobvyklé materiály, včetně krve, střelného prachu, ovocných džusů, trávy a mazadel. V roce 1969 pak vydal portfolio s pětasedmdesáti stranami skvrn na papíře, nazvané Stains.

Ruscha mimo jiné také podněcoval debaty o tom, zda umění může či nemůže promlouvat, a tak zkoumal jeho roli ve společnosti. Podařilo se mu nalézt způsob, jak zdůraznit myšlenku za obrazem, a tímto svým snažením se zařadil mezi konceptuální umělce. Jeho práce nastavuje zrcadlo banalitě městského života, uspořádává vlivy médií na vnímání města. Rushovu tvorbu také zásadně ovlivňují jeho umělecké počátky coby grafika, které se v jeho obrazech objevují skrze svou estetiku a témata.

Ruscha v současnosti pracuje s obrysy zvířat a městských zátiší Los Angeles, což jeho práci dodává snový nádech surrealismu. V roce 2002 byl vydán nakladatelstvím MIT Press svazek Ruschových spisů, nazvaný Leave Any Information at the Signal (Zanechte informace u znamení), jeho první souhrnnou monografii napsal v roce 2003 Richard Marshall. V roce 2005 byl Ruscha reprezentantem Spojených států amerických na 51. Benátském bienále. Bohužel už nezopakoval svůj nevšední triumf z roku 1970, kdy na bienále vytvořil místnost se stěnami polepenými čokoládovým papírem.

Ruscha žije a pracuje ve Venice ve státě Kalifornie.


Konečná verze – 14. 2. 2009

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate