Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Robert Ryman
Abstraktní expresionismus  
Minimalismus  
Konceptuální umění  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1930, USA, 

Americký malíř Robert Ryman se narodil 30. května 1930 v Nashvillu ve státě Tennessee. V roce 1948 se dal zapsat na Tennessee Polytechnic Institute, nicméně už po roce studia přešel na George Peabody College for Teachers v Nashvillu, kde se věnoval studiu hudby. V roce 1950 se zapsal do armády a sloužil v armádním orchestru.

V roce 1952 se Ryman přestěhoval do New Yorku, kde studoval jazz pod vedením jazzového pianisty Lennyho Tristana. V červnu 1953 pak získal místo hlídače v Museum of Modern Art a začal malovat, už tehdy většinou monochromatická plátna. V roce 1958 pak poprvé vystavoval – na výstavě zaměstnanců musea. Postupně začal také více vystavovat a v roce 1961 dospěl k rozhodnutí, že se bude věnovat malování na plný úvazek.

V roce 1966 se Ryman zúčastnil výstavy Systemic Painting, pořádané Guggenheimovým museem v New Yorku. Této výstavy se účastnil například také Jackson Pollock, Frank Stella a Ellsworth Kelly, a Ryman se svou účastí dostal mezi osmadvacet nejvýznamnějších umělců Ameriky. Rymanova první samostatná výstava se konala v roce 1967 v Paul Bianchini Gallery v New Yorku.

Od poloviny 60. let 20. století Ryman maloval výhradně bílou proto, aby žádná jiná barva nerušila poklid a tajemné bádání o použitých materiálech podkladu. Rymanova tvorba přímo následovala minimalistické abstraktní principy, bílá barva se pro něj stala prostředkem k objevování hranic v malování. Jeho práce se specializovaly na zdůrazňování kvalit užitého materiálu – na samotné užití barvy i plochy, na kterou maloval.

Ryman maloval na plátno, plastové desky, alobalovou folii a také experimentoval s mnoha různými materiály a typy tahů štětce. Ryman se nezajímal o předměty, ale o samotný fyzický akt malování – sám o tomto jednou pronesl: ‚Nikdy se netážu co malovat, ale jak malovat.‘ Jeho obrazy jsou ploché, chybějí jim jakékoliv emoce, Rymanovo umění je však výrazem nového druhu filosofie, která se zajímá o objevování potenciálu barvy a podkladu.

Ryman žije a tvoří v New Yorku.


Konečná verze – 14. 2. 2009

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate