Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Victor Vasarely
Bauhaus  
Op Art  
Kinetické umění  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1908 - † 1997, Maďarsko, Francie

Maďarský malíř, sochař a grafik Victor Vasarely se narodil jako Vásárhelyi Győző 9. dubna 1908 v Pécsi. Vyrůstal ve slovenských Piešťanech a poté přesídlil do Budapešti, kde v roce 1925 začal na tamní univerzitě studovat lékařství. V roce 1927 se vzdal svých studií a rozhodl se věnovat se tradiční akademické malbě, kterou studoval na soukromé akademii Polini-Volkmann. V letech 1928 až 1929 pak pracoval v uměleckých dílnách Sándora Bortnyika (Műhely), které vycházely z Bortnyikových zkušeností z jeho působení na Bauhausu. V těchto dílnách se Vasarely zaměřoval především na grafický design a typografii.

V roce 1930 se Vasarely oženil se svou spolužačkou a kolegyní Claire Spinnerovou (1908 až 1990), se kterou měl později dva syny Andrého a Jeana-Pierra, který se také proslavil v op artu pod přezdívkou Yvaral. Po svatbě Vasarely i nadále pokračoval ve své práci grafika, navrhoval různé reklamní letáky a plakáty.

V roce 1930 Vasarely přesídlil do Paříže, kde pracoval jako grafik a kreativní konzultant pro reklamní společnosti Havas, Draeger and Devambez. Ve své práci vycházel hlavně ze svých zkušeností z Bortnyikových dílen a nauk Bauhausu. V této době byl hlavně komerčním umělcem a jeho kontakty s jinými umělci byly poněkud omezené – Vasarely sám se necítil být jim svou tehdejší tvorbou roven. Nějakou dobu také zvažoval otevření školy, který by byla podobná Bortnyikovým dílnám a kde by se mladým studentům dostalo vzdělání na poli grafického designu a typografie. Za tímto účelem vytvořil i několik studijních plánů a množství učebních materiálů, ale nakonec od své myšlenky upustil.

V roce 1938 Vasarely namaloval svůj první op artový obraz Zebra, na kterém poprvé využil souhru bílých a černých pruhů. V následujících letech pak svoji techniku dále rozvíjel a dodával jí více a více geometrický charakter. V roce 1942 si založil vlastní ateliér v Saint-Céré, v roce 1945 si otevřel nový v Arcueil na předměstí Paříže, jeho poslední ateliér byl na Anner-sur-Marne, kam se přestěhoval v roce 1961.

V poválečných letech Vasarely procházel fází hledání vlastního uměleckého stylu, experimentoval s kubismem, futurismem, expresionismem i symbolismem a básníkem Jacquesem Prévertem byl dokonce označen za surrealistu. Prévert také popsal Vasarelyho nevšední obrazy jako imaginoires, černé obrazy (image, noir). Svůj styl našel Vasarely až někdy v roce 1947, kdy byl ovlivněn hlavně geometrickými strukturami domů na Côte d'Azur a svými černobílými fotografiemi, které přenášel na plexisklo. V roce 1954 napsal svůj Yellow Manifest, ve kterém obhajoval roli optické iluze v umění. Svou tvorbu ovlivněnou těmito iluzemi pak nazval plastique cinétique, vizuální kinetika.

2. března 1959 si Vasarely patentoval svou uměleckou techniku unités plastique, ve které se jednalo o práci s geometrickými formami (tři kruhy, dva čtverce, dva kosodélníky, dva dlouhé obdélníky, jeden trojúhelník, dva půlkruhy a šest elips) a přesně definovanou barevnou paletu sestávající ze tří odstínů červené, tří zelené, tří modré, dvou fialových, dvou žlutých, černé, bílé a šedé. Za použití této ‚plastické abecedy‘ pak Vasarely začal vytvářet sériové umění, které nabízelo bezpočet různých kombinací. V roce 1963 představil svoje umění veřejnosti pod názvem Folklore planetaire. V roce 1965 pak byl Vasarely na výstavě v Museum of Modern Art v New Yorku označen za otce op artu.

Vasarely byl jedním z průkopníků op artu, který se vyvíjel v 60. letech 20. století po boku komerčnějšího pop artu. Byl fascinován tím, jak lidské oko vnímá a tím, jak může být oklamáno použitím jednoduchých anonymních geometrických forem, principů a obrazců. Vytvářel optické iluze a dodával statickým plátnům dojem pohybu. Jeho práce byly vždy svou povahou hluboce abstraktní a ve svých efektech se spoléhaly na manipulaci s vizuálními podněty.

Vasarely zemřel 15. března 1997 v Paříži.


Konečná verze – 17. 4. 2009

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate