Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Andrea del Verrocchio
Renesanční umění  
Architektura před 20. stoletím  
Díla:
Busta ženy držící voničku
Hlava dívky (studie)
Křest Krista
Madona s dítětem
Mladý David
Tobiáš a anděl
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1436 - † 1488, Itálie, 

Florentský zlatník, sochař, řezbář, architekt, malíř i hudebník rané renesance Andrea del Verrocchio se narodil roku 1436 ve Florencii v Itálii. Proslavil se především svou pečlivostí a pilností, se kterou vytvářel své unikátní sochy, které ho řadí mezi jedinečné sochaře renesance. Už ve svém mládí studoval přírodní vědy, přičemž se zaměřoval především na geometrii, a potom se vyučil zlatníkem. Svou dovednost dokázal především na vyobrazení listů a detailů a tak mu byla udělena zakázka na vytvoření dvou basreliéfů na oltář v kostele St. Giovanniho.

Po svém příchodu do Říma si Verrocchio všiml, jakého uznání se dostává tamním sochařům a rozhodl se, že se bude věnovat pouze sochařství. I když se zcela odklonil od zlatnictví, byly jeho první malé sošky koní odlity z bronzu. Tyto sošky byly velmi úspěšné, což motivovalo Verrocchia k tomu, aby začal pracovat s mramorem. Přibližně v této době (září 1477) zemřela při porodu Lucrezia Tornabuoniová, manželka Francesca Tornabuoniho, který si přál uctít památku své ženy vytvořením honosného náhrobku, kteroužto zakázkou poctil právě Verrochia. Tato zakázka Verrocchia oficiálně uvedla mezi opravdové sochaře a Verrocchio se tedy mohl vrátit do své rodné Florencie s penězi, slávou a uznáním.

Už ve Florencii Verrocchio vytvořil další svou proslulou bronzovou sochu Davida (1465), kterou představil nový živoucí sochařský styl. Mezi další známé Verrocchiovy práce patří například náhrobek Giovanniho a Piera de‘ Mediciho v San Lorenzu. Těmito svými pracemi dosáhl Verrocchio v sochařství takové dokonalosti, že se opět rozhodl změnit svou profesi a věnovat se malířství. Jako malíř vytvořil mnoho anatomických studií a skic, kterým se věnoval s neobvyklou trpělivostí – některé jeho ženské hlavy byly ve své době považovány za tak dokonalé, že je často studoval a napodoboval sám Leonardo da Vinci.

Říká se, že Verrocchio si vždy zakládal na pohodlí při práci a požadoval volný přístup ke spižírnám a sklepům, kde by se mohl zdarma a bez ostychu často osvěžovat.

Významnou a zároveň poslední událostí ve Verrocchiově umělecké tvorbě bylo zakázka benátských měšťanů, kteří Verrocchia požádali o vytvoření jezdecké sochy na počest válečníka Bartolomea da Bergama. Verrocchio vytvořil podle modelu celého koně a chystal se na jeho odlití, když náhle někteří šlechtici vznesli požadavek, aby sochu postavy vytvořil Vellano da Padova a aby sochu koně dokončil Verrocchio. Když se o tomto doslechl Verrocchio, zlomil nohy a krk koně a beze slova se vrátil do Florencie. Na poškození sochy koně reagovala rada Benátek tak, že pohrozila Verrocchiovi popravou, kdyby se přece jen chtěl někdy vrátit do Benátek. Na jejich hrozbu odpověděl Verrocchio tím, že nikdo nemůže člověku znovu naroubovat hlavu tak dokonale jako on, který může novou hlavu vytvořit dokonce ještě lepší než tu starou. Rada byla jeho odpovědí potěšena, a tak ho povolali zpět s příslibem dvojnásobku platu. Verrocchio opravil svůj původní návrh a odlil ho v bronzu, nicméně při odlévání se nastydl a o pár dní později, 10. října 1488, zemřel.


Konečná verze – 9. 12. 2007

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate