Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Osias Beert starší
Renesanční umění  
Díla:
Kytice ve výklenku
Ústřice a sklenice
Zátiší s ovocem
Zátiší s ovocem v misce z dynastie Wan-li
Zátiší s třešněmi a jahodami v porcelánových mísách
Zátiší s třešněmi a jahodami v porcelánových mísách, detail
Zátiší s ústřicemi
Zátiší s ústřicemi a pečivem
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1570 - † 1624, Holandsko, 

Vlámský malíř zátiší Osias Beert se narodil v Antverpách v roce 1570. Už od raného mládí se věnoval umění – v roce 1596 se začal učit v malířské dílně Andriese van Baserooa. Po svém vyškolení se stal členem malířského cechu Sv. Lukáše a v roce 1602 také samostatným mistrem. Vedle svého malířského zaměstnání se živil také jako obchodník s korkem. Beert strávil v Antverpách téměř celý svůj život. Jako malíř zátiší se zaměřoval především na malování stolů s ovocem a jeho zátiší mohou být považována za jakési předchůdce nového všeobecného stylu, který později v Holandsku vznikl.

O Beertově soukromém životě je známo pouze to, že si 8. ledna 1606 vzal za manželku Margaretu Ykensovou. Ani mnohé z Beertovy tvorby se nezachovalo – do dnešní doby přetrvalo pouze osm jeho obrazů. Jeho zátiší následují styl, který byl v té době obvyklý – všechny předměty na stole měly svůj symbolický význam, který byl ve své době zcela zřejmý všem, kdo se na obraz podívali. Dnes je nám tento význam částečně skrytý, neboť se téměř žádné vysvětlení symbolů nezachovalo. Podle vysvětlení dnešních badatelů má hmyz v obrazech být zobrazením zla bojujícího o duši člověka a lidská duše je zachycena jako jahody a třešně, které měly symbolizovat ovoce ráje. Motýl je symbolem spásy a vzkříšení a vážka je považována za stvoření ještě horší než moucha, která byla sama o sobě považována za ďáblovo stvoření.

Beertova popularita je zřejmá podle vysokého počtu studentů, kteří se učili v jeho dílně. Mezi ně patřil také v roce 1610 Frans van der Borch, v roce 1615 Frans Ykens, v roce 1616 Paulus Pontius a v roce 1618 Jan Willemssen. Beertův syn Osias Beert mladší (1622 – 1678) byl rovněž malířem a stal se mistrem v roce 1645. Osias Beert zemřel v Antverpách, s největší pravděpodobností koncem roku 1624.


Konečná verze – 24. 3. 2007

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate