Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Carlo Crivelli
Renesanční umění  
Díla:
Madona s dítětem na trůně s donorem
Madonna della Candeletta
Nářek nad mrtvým Kristem
Panna s dítětem
Panna s dítětem na trůně
Svatý Jeroným a Svatý Augustýn
Zvěstování
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1436 - † 1495, Itálie, 

Italský renesanční malíř Carlo Crivelli se narodil kolem roku 1436 v Benátkách jako syn malíře Jacoba Crivelliho. Malovat se naučil v dílně svého otce a dalšího vzdělání se mu dostalo v dílně rodiny Vivariniů v Padově, kde se seznámil s mnoha malíři, jež pracovali v dílně Francesca Squarcioneseho. V době svých studií se Crivelli hluboce zajímal o tvorbu Andrei Mantegny.

Zajímavá událost, která vypovídá o Crivelliho charakteru, je jeho odsouzení k šesti měsícům vězení za únos námořníkovy ženy Tarsii Cortesové a cizoložství s ní v roce 1457. V roce 1459 Crivelli opustil Itálii a strávil nějaký čas na cestách a došel až do Dalmácie. Při návratu do Itálie ho okouzlilo městečko Camerino, kde se usadil a žil a pracoval až do své smrti.

Crivelli maloval hlavně oltáře pro mnohé františkánské a dominikánské kostely a kláštery. Velmi často své obrazy přizpůsoboval konzervativním přáním svých zákazníků a tak se stylově vracel do gotiky a mnoho jeho oltářů je tedy podle gotických principů namalováno na zlatém pozadí. Pro jeho obrazy je charakteristická jistá strnulost, téměř chybějící dojem prostoru a přísná lineární kresba, které byly inspirovány tradičním byzantským uměním. Crivelli maloval pouze temperou, i když v jeho době se stále více a více začínaly používat olejové barvy.

Ve stejné době a ve stejném regionu působil také malíř Vittore Crivelli, který byl pravděpodobně Crivelliho mladším bratrem. Vittore však nikdy ve své dovednosti svého staršího bratra nepředčil. Crivelliho žákem a následovníkem byl Pietro Alemanno.

Crivelli zemřel kolem roku 1495 v Camerinu. Po své smrti upadl v zapomnění a nezmiňoval se o něm ve svých Životech ani Vasari. Jeho tvorbu znovuobjevili až Prerafaelité, jeho velkým obdivovatelem byl převedším Edward Burne-Jones.


Konečná verze – 6. 1. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate