Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Emily Carr
Abstraktní expresionismus  
Ženy v umění  
Fauvismus  
The Group of Seven – Canadian Group of Painters  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1871 - † 1945, Kanada, 

Kanadská malířka a spisovatelka Emily Carrová se narodila 13. prosince 1871 ve Victorii v provincii British Columbia. Umění vystudovala v letech 1889 až 1895 v San Franciscu, kam odešla po smrti svých rodičů. Významným zlomem v jejím životě byla její návštěva Anglie v roce 1899, kdy se seznámila s tvorbou tamních avantgardních umělců. Důležitou pro ni byla také v roce 1910 cesta do Francie, po které začala malovat ve stylu fauvismu. V té době však o její tvorbu nejevil skoro nikdo zájem, což ji uvrhlo do hlubokých depresí a Carrová byla blízko tomu, aby zcela přestala malovat. Naštěstí se však v roce 1930 seznámila s uměleckou skupinou Group of Seven, která ji pomohla z osobní a tvůrčí krize. Členové Group of Seven měli Carrovou dokonce tak rádi, že jí přezdívali The Mother of Modern Arts – Matka moderních umění. Od této doby se Carrová věnovala umění Indiánů a zajímala se o jejich život a tvorbu natolik, že nějaký čas žila v indiánské vesnici Ucluelet kmene Nuu-chah-nulth, kde byla přímo v srdci tradiční americké kultury. Indiáni si Carrovou velmi oblíbili a přezdívali jí Klee Wyck – Smějící se.

Skrze své myšlenky a ideje Carrová ovlivnila mnoho umělců moderní doby, nejvíce snad Marka Tobeyho, se kterým se přátelila a se kterým si často vyměňovala různé myšlenky a malířské inspirace. Carrová se zajímala o indiánskou kulturu i o myšlenky japonské filosofie, často citovala Platóna. Dále úzce studovala přírodu a její vliv na myšlení lidí a obzvláště se specializovala na stromy, kterým často přisuzovala nadpozemskou sílu a lidské vlastnosti. Tímto zájmem se už ve své době stala jakousi předzvěstí ekologických aktivistů, neboť se stavěla proti neomezenému kácení stromů, které v té době v Kanadě představovalo hlavní zdroj příjmů země. Tyto myšlenky Carrová zachycovala ve svých denících, které v dnešní době vydávají svědectví o jejích citech ke stromům.

Carrová vždy ve svých obrazech vyžadovala svobodu, které přizpůsobovala i výběr materiálů, které při malování používala a na kterých malovala. Tato její technika začala zprvu jako úsporný prostředek a Carrová zvolila tyto materiály také proto, aby mohla vytvářet rozměrné malby a aby nad nimi nemusela trávit tolik času. Vždy nakupovala velké role balicího papíru, které by jí umožnily malovat na rozměry, jaké právě potřebovala a její obrazy pak byly lehce skladovatelné a tolik nepodléhaly poničení jako obrazy na plátně. Carrová používala na malování kvalitní domácí barvy, které ředila benzínem nebo olejem. Carrová dokázala průměrně za den vytvořit tři takové obrazy, které přes noc lepila na stěny své chaty. Na tyto obrazy se pak ráda dívala v jasném raním světle, aby viděla všechny tahy štětce a použité barvy. Tato technika přinesla do obrazů Carrové světlo a vzdušnost, které měly jemnost a lehkost akvarelu a zároveň kvalitu olejomaleb. Navíc byly použité materiály velmi levné, a tak mohla Carrová často experimentovat.

Carrová bývá často přirovnávána k Georgii O’Keeffové hlavně pro svůj vztah k přírodě a abstrakci v umění. Carrová a O’Keeffová byly přítelkyně a často spolu diskutovaly o různých nových přístupech k umění a byla to právě O’Keeffová, která doporučila Carrové vytvořit rozměrné kresby stromů uhlem.

Carrová nikdy svým uměním nevydělávala příliš peněz, protože její obrazy byly na svou dobu příliš inovativní a tudíž neprodejné, a tak se živila také jako keramička a hrnčířka, chovala psy a pronajímala pokoje ve svém domě. Psala také knihy o svých zkušenostech ze života s Indiány a o své malířské tvorbě a za své knihy získala mnohá ocenění.

Carrová zemřela 2. března 1945 ve Victorii. Na jejím hrobě na hřbitově Ross Bay je nápis ‚Emily Carr, umělkyně a autorka, milovnice přírody‘.


Konečná verze – 6. 1. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate