Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  William Michael Harnett
Realismus  
Díla:
Dřevěný košík s hrozny
Hudba
Jeho dýmka a hrnek
Krabice na doutníky, korbel a ‚New York Herald‘
Meerschaumova dýmka
Mnichovské zátiší
Na nedělní večeři
Po lovu
Staré dveře do spíže
Staré housle
Staré modely
Věrný kolt
Zátiší s houslemi
Zátiší: Dýmka a hrníček
Zátiší: Housle a hudba
Zlatá podkova
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1848 - †  1892, USA, 

Americký malíř William Michael Harnett se narodil 10. srpna roku 1848 ve městě Clonakilty v Irsku, nicméně jeho rodiče se brzy po jeho narození rozhodli pro emigraci do Spojených států. Rodina se usadila ve Philadelphii, kde také mladý Harnett vyrůstal. Umělecký talent vykazoval už ve svém mládí, a tak se vyučil rytcem a krátký čas byl dokonce zaměstnán jako rytec stolovacího nádobí.

V 60. a 70. letech 19. století Harnett studoval malířství na Pennsylvania Academy of Fine Arts a později také na Cooper Union v New Yorku a kromě různých malířských technik zdokonalil také svou techniku rytí stříbra. V roce 1880 odjel Harnett na šest let do Evropy, kde pokračoval ve studiu, ve kterém se zaměřil především na poznání mistrů 17. století a holandských mistrů zátiší. Po svém návratu do USA Harnett vytvořil své nejvýznamnější obrazy, nicméně už kolem roku 1890 začal trpět silnou artritidou, která ho trápila až do konce jeho života.

Harnett byl velmi dovedným malířem zátiší a zabýval se také technikou trompe l'oeil (tromper – podvést, oeil – oko). Tato technika spočívala v tom, že malíř namaloval dvojrozměrný obraz tak, že byl divákem vnímán jako trojrozměrný a vytvářel tak vlastně iluzi prostoru. Technika trompe l'oeil se vyznačovala především přesnými detaily a realistickými texturami. Zátiší, která Harnett vytvořil, vydávají jedinečné svědectví o zálibách a hodnotách společnosti, ve které Harnett žil a pracoval. Harnettův nevšední a takřka dokonalý realismus si získal velkou oblibu u diváků, nicméně kritika jeho témata považovala za příliš obyčejné na to, aby se daly považovat za umění.

Harnett zemřel 29. října 1892 v New Yorku. Po své smrti upadl do zapomnění, nicméně jeho dílo se opět vyskytlo na výsluní slávy s příchodem kubismu a surrealismu, které se v mnohém inspirovaly Harnettovými kompozicemi i zpracováním povrchů zobrazovaných předmětů.


Konečná verze – 16. 3. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate