Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Thomas Moran
Realismus  
Romantismus  
Hudson River School  
Luminismus  
Díla:
Ďáblovo doupě na kaskádovém potoce
Děti hory
Gejzír Excelsior, Národní park Yellowstone
Grand Canyon v Yellowstone
Hora Svatého kříže
Hutě v Denveru
Osamění
Zázrak přírody
Zlatá brána do Yellowstone
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1837 - † 1926, USA, 

Americký realistický malíř a krajinář Thomas Moran se narodil 12. ledna roku 1837 ve městě Bolton v Lancashire v Anglii v rodině chudého tkalce. Jeho rodina se v roce 1844 přestěhovala do Philadelphie, kde se mladý Moran také naučil sám malovat. Krátký čas se rovněž učil rytectví, nicméně jeho mistr brzy rozpoznal jeho kreslířský talent a pověřil Morana, aby na rytecké kameny maloval obrazy, které pak ostatní učni vyrývali. Moran se pak ve svém volném čase věnoval malování akvarelů a kresbám, které prodával někdy až za patnáct dolarů za kus. Moran si brzy se svými dvěma bratry otevřel vlastní dílnu a malování se věnoval pouze ve volném čase.

Moran byl velkým romantikem a romantiku hledal především v krajině a jejích typech. Věřil tomu, že pouze monumentální krajiny mohou vytvořit monumentální obrazy a byl si jist, že takové krajiny se nacházejí pouze na americkém západě. Dále byl přesvědčen, že takové obrazy může vytvořit pouze člověk, který ‚vidí přírodu‘.

Moran byl ve své tvorbě i technice hluboce inspirován Turnerovým malířským stylem, v roce 1861 dokonce navštívil Anglii, kde studoval Turnerovu tvorbu. Zajímal ho především obraz ‚Odysseus vysmívající se Polyfemovi‘, který Ruskin nazval vrcholným dílem Turnerovy malířské kariéry. Po svém návratu si Moran kopii tohoto obrazu umístil do svého malířského ateliéru, kde ho měl stále na očích. Moran viděl v tomto obraze dokonalý příklad krajiny, kterou lze zahlédnout pouze v Americe. Po svém návratu do Ameriky v roce 1862 se Moran oženil s Mary Nimmovou, která se velmi zajímala o jeho umění a která byla jeho nejupřímnější kritičkou a obdivovatelkou. Mary ho doprovázela na mnoha cestách po Spojených státech i po Evropě.

V roce 1871 byl Moran pozván doktorem Ferdinandem Haydenem, ředitelem Ústavu pro geologický výzkum Spojených států, aby se zúčastnil výpravy do Yellowstonu a Wyomingu – míst, kam v té době ještě nevkročila noha bělocha. Tato expedice byla sponzorována majiteli Northern Pacific Railroad, kteří počítali s tím, že Moranovy obrazy přinesou tomuto regionu publicitu, která podpoří výstavbu nové železniční trasy. Výpravy se účastnil také fotograf William Henry Jackson, jehož fotografie společně s Moranovými obrazy vydávaly svědectví o nepoznaných krajinách. Fotografie navíc ještě potvrdily, že Moran opravdu maloval své monumentální obrazy podle skutečnosti.

Po návratu expedice Hayden přesvědčoval členy Kongresu, aby ustanovili Yellowstone národním parkem. Aby Hayden dokázal jedinečnost tohoto území, ukázal členům kongresu Moranovy obrazy a Jacksonovy fotografie, které rozhodně pomohly v konečném rozhodnutí prezidenta Granta, který v roce 1871 prohlásil Yellowstone národním parkem. Obraz ‚Grand Canyon řeky Yellowstone‘ byl pak prvním obrazem americké krajiny, který kdy zakoupila americká vláda (jeho cena byla tehdy astronomická částka deset tisíc dolarů). Za zmínku stojí také obrovský paradox, že Yellowstonský národní park nebyl zřízen kvůli ochraně přírody, ale za účelem zajištění zisků pro železnici a podpory turismu.

Moran zemřel v roce 1926. Dnes se mnohé z jeho rozměrných pláten nacházejí ve sbírkách velkých korporací – za mnohé například Santa Fe Railroad a IBM.


Konečná verze – 10. 10. 2007

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate