Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Hendrick Avercamp
Realismus  
Díla:
Bruslaři
Na ledě
Říční krajina
Rybáři za měsíčního svitu
Zimní krajina I.
Zimní krajina II.
Zimní výjev v Yselmuidenu
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1585 - † 1634, Holandsko, 

Holandský malíř Hendrick Avercamp se narodil kolem roku 1585 v Amsterdamu v domě poblíž Nieuwe Kerk, byl pokřtěn 27. ledna 1585 v Oude Kerk. Byl hluchoněmý a tak byl znám také pod přezdívkou de Stomme van Kampen (němý z Kampenu) – do Kampenu se totiž přestěhovala jeho rodina pouhý rok po jeho narození. V Kampenu jeho otec provozoval malou lékárnu, kterou po jeho smrti vedl jeho syn Lambert. I další Avercampův bratr se věnoval lékařství a Avercampova rodina patřila mezi vážené občany Kampenu.

Malířství se Avercamp učil v Amsterdamu v dílně dánského portrétisty Pietera Isaackse (1569 – 1625), nicméně seznámil se také s tvorbou dalších vlámských malířů, kteří přesídlili do Amsterdamu z náboženských důvodů. V roce 1614 se Avercamp vrátil do Kampenu, kde zůstal až do své smrti. Jeho pobyt v Amsterdamu tak byl jediným vnějším vlivem na jeho umění.

Avercamp působil ve velmi neobvyklé době v Holandsku – jeho společnost v 16. století procházela vzestupem poměrů střední třídy a poklesem vlivu moci církve. Stalo se tak po protestantských reformách a přímým důsledkem těchto změn bylo mimo jiné také celkové omezení církevní patronace uměleckých zakázek. Tento fakt vedl malíře ke specializaci na menší plátna pro nově se otevírající trh soukromých sběratelů a právě Avercamp se musel ve své tvorbě přizpůsobit těmto požadavkům svých zákazníků.

Avercamp byl jedním z prvních původců realistického krajinářství v Holandsku 16. století, proslavil se díky svým zimním výjevům, jejichž styl se podobá stylu Jana Bruegela, Pietera Brueghela mladšího i Pietera Brueghela staršího. Věnoval vysokou pozornost detailům, které přinášely jeho scenérie k životu a dávaly jim pozitivní pocit vřelosti a veselosti. Rovněž pečlivé pozorování a užití světla zvyšovalo uměleckou hodnotu jeho díla. Možná proto, že byl hluchý, chtěl Avercamp svým pojetím pláten navodit dojem života a ruchu v krajině.

Avercampův synovec Barent Avercamp (1612 – 1679) byl rovněž malířem a pokračoval v malířském stylu svého strýce. Dalšími jeho následovníky byli Arent Arentsz. zvaný Cabel (1585 – 1635) a Dirck Hardenstein mladší (1620 – po r. 1674). Jeho styl kopírovala i celá řada jinak s ním nespřízněných malířů, například Adam van Breen a Christoffel van Berghe.

Významná kolekce Avercampových kreseb se nachází v soukromé sbírce královny Alžběty II. ve Windsoru.

Avercamp zemřel v 15. května roku 1634 v Kampenu, kde byl také v kostele Sint Nicolaaskerk pohřben.


Konečná verze – 26. 10. 2007

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate