Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Frank Auerbach
Informel (Art Brut)  
Expresionismus  
Neoexpresionismus  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1931, Německo, Velká Británie

Německý umělec Frank Helmut Auerbach se narodil 29. dubna 1931 v Berlíně. Jeho otcem byl právník Max Auerbach a jeho matkou Charlotte Nora Burchardtová, která byla velkou milovnicí umění. Jeho dětství bylo značně pohnuté, 7. dubna 1939 byl totiž poslán do Anglie, aby jakožto židovské dítě unikl před nastupujícím nacismem v Německu. Se svými rodiči se bohužel už nikdy nesetkal, oba zemřeli v koncentračním táboře. Po svém příjezdu do Anglie byl ubytován v Bunce Court, což byla internátní škola pro uprchlíky poblíž Favershamu v hrabství Kent. Mezi ostatními dětmi vynikal především svým všestranným talentem – maloval, zpíval a dokonce hrál v několika dětských divadelních hrách.

Auerbach se do rodného Německa už nikdy nevrátil a v roce 1947 se stal britským občanem. Umění nejdřív studoval na St. Martin’s School of Art v Londýně a poté na Royal College of Art, nicméně daleko více ho ovlivnily jeho hodiny s Davidem Bombergem na Borough Polytechnic, kterého označuje za svého prvního opravdového učitele umění.

Dalším velkým vlivem na Auerbachovo umění byla vdova, majitelka penzionu a amatérská herečka Estella Olive Westová, se kterou se seznámil ve svých sedmnácti letech v divadle. Westové bylo tehdy 32 let a byla pro Auerbacha téměř nevysychajícím pramenem inspirací i častým modelem jeho portrétů. Westová byla Auerbachovou milenkou celkem dvacet tři let i v době, kdy byl Auerbach ženatý s Juliou Wolstenholmovou, která byla jeho spolužačkou z Royal College of Art. S Juliou Wolstenholmovou se oženil v roce 1958 a měli spolu syna Jakea. Jejich manželství procházelo mnoha krizemi kvůli Auerbachovu vztahu s Westovou, uklidnilo se až v roce 1976, kdy se Auerbach a Westová rozešli.

Auerbachovu tvorbu nejspíše ovlivnily jeho neradostné zážitky z dětství, kdy ztratil oba rodiče. Pohled na jeho dílo není uklidňující, vyvolává chaos a neklid, přímo zve diváka do světa chronického pastózního pohybu. Auerbach ve své tvorbě používá hrubé rysy a násilné tahy štětcem, přidává silné vrstvy barvy, které pak seškrabuje zpět na paletu a vytváří subjekty manipulací s barvou a povrchem. Rychlost, se kterou Auerbach aplikuje vrstvy barev, ukazuje jeho nepokojné hledání nových podob zažitých objektů. Na počátku své malířské kariéry Auerbach používal velmi silné vrstvy barev, což mu vyneslo kritiku například při jeho výstavě v roce 1956, když některé z jeho obrazů musely být vystaveny vleže, protože se pořadatel výstavy obával, že z pláten barva opadá.

Auerbach je především figurativním malířem, maluje hlavně svoje blízké přátele. Jeho nejčastějšími postavami jsou jeho manželka Julia, jeho milenka Westová (obrazy s jejím portrétem nesou zkratku E. O. W.) a profesionální modelka Juliet Yardley Millsová (J. Y. M.). Auerbach maluje rovněž městské výjevy z okolí jeho londýnského ateliéru v Camden Townu.

Auerbach se mimo jiné proslavil svou silnou pracovní morálkou, často vstává při svítání a bez přestání pracuje dlouho do noci. Ke svým obrazům obvykle vytváří velké množství skic, někdy až dvě stovky.

Auerbach užívá stále stejný ateliér v Camden Townu v Londýně už od roku 1954, kdy mu ho přenechal jeho přítel Leon Kossoff. Předtím v tomto ateliéru pracoval Gustav Metzger, který stejně jako Auerbach uprchl jako dítě z Německa před pronásledováním nacisty.


Konečná verze – 26. 10. 2007

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate