Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Martin Johnson Heade
Realismus  
Hudson River School  
Luminismus  
Díla:
Blížící se bouře
Blížící se bouře, pláž u Newportu
Brazilský prales
Lake George
Magnólie na červeném sametu
Motýl Blue Morfo
Orchideje a kolibřík
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1819 - †  1904, USA, 

Americký malíř Martin Johnson Heade se narodil roku 1819 v malé vesničce Lumberville poblíž města Doylestown v Pennsylvanii jako nejstarší syn velké rodiny Josepha Cowella Heeda, vlastníka farmy a pily. Prvním Headovým učitelem malířství byl místní malíř Edward Hicks a také jeho bratranec Thomas Hicks, kteří mu dali základní vzdělání. Formálního malířského vzdělání se Headeovi nikdy nedostalo, ale ani to mu nebránilo v tom, aby se brzy proslavil. Kolem roku 1840 už Heade za své obrazy dostával honoráře, za které pak odjel na studijní cestu do Evropy, kde strávil dva roky studiem v Římě.

V roce 1843 už Heade žil a tvořil v New Yorku, pak v Brooklynu a v roce 1847 se přestěhoval do Philadelphie. O rok později pak opět odjel do Říma a pak i do Paříže, které později pravidelně navštěvoval. Po svém návratu z Evropy žil rok v Saint Louis, pak se stěhoval do Chicaga, Trentonu a Providence. Lze říci, že Heade měl velmi neklidnou povahu, která ho nutila stále cestovat a stěhovat se a jeho velkou předností bylo, že si v novém prostředí vždy rychle zvykl a získal známé a přátele.

Velkou změnu v Headově životě představoval rok 1859, kdy si pronajal ateliér v New Yorku v Tenth Street Studio Building, v jejíž blízkosti se nacházely ateliéry známých amerických krajinářů, se kterými se Heade začal brzy přátelit. Tito krajináři ho v mnohém inspirovali a ovlivnili ho v celé jeho další umělecké kariéře. I když Heade v New Yorku našel umělecké přátele a další inspiraci ve své tvorbě, nic mu nezabránilo v tom, aby se v roce 1861 nepřestěhoval do Bostonu, kde maloval hlavně přímořské krajiny. Z Bostonu Heade v roce 1863 odjel do Brazílie, kde zůstal téměř půl roku. Hlavním důvodem Headovy cesty do Brazílie byl jeho záměr namaloval ucelenou sbírku obrázků jihoamerických kolibříků, kterou chtěl vydal v Anglii a která se měla jmenovat Poklady Brazílie (Gems of Brazil). I když Heade svou knihu nikdy nevydal (namaloval pouze dvanáct obrazů z původně plánovaných dvaceti), po celý zbytek své kariéry se na jeho obrazech pravidelně objevovali kolibříci a krásy tropické přírody. Do Jižní Ameriky se pak Heade vrátil v letech 1866 (Nikaragua) a 1870 (Kolumbie, Panama a Jamaika). Heade byl kolibříky přímo fascinován a pravidelně také psal do redakce časopisu Les a proud (Forest and Stream) a je znám jeho příspěvek z roku 1904, kde Heade psal, že chová kolibříky více než padesát let a že jeden z jeho ochočených kolibříků rád sedává na jeho ukazováčku, kde se od paní Headové nechává krmit z malé lahvičky.

Heade velmi často vystavoval v různých muzeích a galeriích, nicméně po celý svůj život byl považován za spíše průměrného malíře. Když se pak v roce 1883 oženil a usadil natrvalo ve městě Saint Augustine na Floridě, kde se věnoval malování krajin a květin, v New Yorku si na jeho tvorbu už téměř nikdo nevzpomněl.

Heade zemřel roku 1904 a jeho život a tvorba byly prakticky zapomenuty až do 40. let 20. století, kdy se Amerika opět začala o jeho nevšední dílo zajímat. Velkým paradoxem Headovy tvorby je obraz Magnólie na červeném sametu: tento obraz dlouhá léta visel zapomenutý v soukromém domě v Indianě, kde zakrýval díru na zdi. Tento obraz byl roku 1999 prodán do sbírek Museum of Fine Arts v Houstonu za 1.25 milionu dolarů.


Konečná verze – 6. 5. 2007

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate